Η φήμη του feedback

” Feedback (and Other Dirty Words). Why we fear it, How to fix it.», M. Tamra Chandler και Laura Dowling Grealish


Εστιάζοντας στην έντονα παρεξηγημένη έννοια του feedback, οι συγγραφείς του βιβλίου υποστηρίζουν ότι υπάρχει ένα παράδοξο: το feedback συχνά βιώνεται με φόβο, ως απειλή, προκαλώντας έντονο stress και αγωνία, οι περισσότεροι όμως δηλώνουν ότι θέλουν περισσότερο. Γιατί; Επειδή καταλαβαίνουν ότι ανοίγει τον δρόμο που οδηγεί στην ανάπτυξη.


Μέσω του μοντέλου CONNECT, οι συγγραφείς ξεκινούν ένα «κίνημα» προς αποκατάσταση της φήμης του feedback. Παραθέτουν επιστημονικά στοιχεία, αποκαλύπτουν ότι ακολουθώντας ενδεδειγμένες τακτικές, όχι μόνο επαναπροσδιορίζεται η χαμένη αξιοπιστία του feedback αλλά συμβάλλει ουσιαστικά, στο ξεκλείδωμα των δυνατοτήτων μας και τη διαρκή βελτίωση.


Η έλλειψη συναισθηματικής νοημοσύνης είναι το στοιχείο που προκαλεί αντιδράσεις φόβου και απειλής. Υιοθετώντας όμως μία νοοτροπία ανάπτυξης, ανοίγουμε την πόρτα στην μεταμορφωτική δύναμη του feedback. Χρησιμοποιώντας το feedback με “ξεκάθαρες και συγκεκριμένες πληροφορίες» οι οποίες αναζητούνται και τεκμηριώνονται , οι συγγραφείς δημιουργούν έναν πρακτικό οδηγό για το πως μπορεί το feedback να βιώνεται σαν εμπειρία ενδυνάμωσης και παρακίνησης, θέτοντας τα θεμέλια της χρησιμότητας του. Για να γίνει όμως αυτό πραγματικότητα, το feedback πρέπει να είναι συγκεκριμένο, μεθοδικό και διαρκές.


Οι διαφορετικοί ρόλοι στο feedback έχουν τη σημασία τους. Εξηγούνται πρακτικές και τεχνικές όταν βρισκόμαστε στο ρόλο αυτού που προσφέρει feedback. Εξίσου όμως ενεργός οφείλει να είναι και ο ρόλος αυτού που λαμβάνει feedback. Το να παίρνει κάποιος την πληροφορία δεν αρκεί. Μόνο ανταποκρινόμενος στις κατάλληλες ερωτήσεις μεγιστοποιεί και απολαμβάνει κανείς τα οφέλη που μπορεί να αποκομίσει. Επομένως, η υιοθέτηση του feedback είναι κινητήριος δύναμη για την καλλιέργεια κουλτούρας εξέλιξης και ανάπτυξης.


Όταν η διαδικασία του feedback έχει σκοπό το feedforward και όχι την παρελθοντολογία ή την κριτική, τότε ανθρώπινο δυναμικό και οργανισμοί αποκτούν ανταγωνιστικό πλεονέκτημα.

Χρήστος Μακέδος
Executive Partner
Avocado Learning Experiences
Κατερίνα Μαρκοπούλου
Learner Experience Advisor
Avocado Learning Experiences
H κριτική βιβλίου δημοσιεύτηκε στο Business Book στο τεύχος Μαΐου 2023 από τις εκδόσεις Μπούσσιας